Terug in Nederland - Reisverslag uit Rangoon, Myanmar van Janneke Veen - WaarBenJij.nu Terug in Nederland - Reisverslag uit Rangoon, Myanmar van Janneke Veen - WaarBenJij.nu

Terug in Nederland

Blijf op de hoogte en volg Janneke

06 Augustus 2014 | Myanmar, Rangoon

Hallo Allemaal

Ik ben jullie nog een laatste verslag verschuldigd.

Met Tattjana Samen Battabang bezocht een prachtige stad die je naar mijn idee zeker niet moet over slaan. We hebben twee nachten geslapen in Battabang. We hadden een super tuk tuk driver zijn naam was Han. Hij vertelde alles over de geschiedenis. Dit was de eerste keer dat ik een goed engels sprekende tuk tuk driver had die ook graag wat vertelde.
De eerste dag zijn we met een bamboe trein door het landschap gescheurd. De bamboe trein ging super snel en het was een dingetje van niks. Behoorlijk spannend. Het gekke was ook ze konden die trein zo van de reels halen en er weer op leggen. Na de bamboe trein zijn we naar vleermuizen gegaan rond een uur of 6 vlogen de vleermuizen uit hun grot naar een groot meer. Ongelofelijk om te zien hoe veel het er waren het hield maar niet op.
De tweede dag stond onze lieve tuk tuk driver Han klaar met een bloemtje in zijn hand. We zijn deze tweede dag naar een krokodillen farm gegaan en hebben een meer bezocht. Weer een prachtig stukje Cambodja.
Door naar Siem reap waar we jawel gingen regelen wat we met onze Tattoo wilde. We hadden al uitgezocht waar we het wilde doen namelijk wat veilig wat nieuwe naalden gebruikt werden wat voor recensies hij had. En toen konden we vrij snel bij hem terecht. We hebben de laatste dagen in Siem reap vooral veel leuke cadeaus gekocht en bij het zwembad gelegen.
Tattjana weg brengen naar het vliegveld en zelf een uurtje later door met de bus naar Bangkok ( alweer bleh )
Een nacht zelf in Bangkok door gebracht en de volgende dag was Lotte er!
Ze stond om vier uur in de ochtend beneden bij de receptie. Ik naar beneden gerent en dat was zo gek en zo normaal je beseft bijna niet dat je in Thailand zit en niet in Nederland. We gingen gewoon door waar we gebleven waren. Ik ben uitgechekt bij het hotel waar ik sliep, want jeetje wat een onaardige mensen ( he lot haha ). De volgende dag visa regelen. En wat een mutsen zijn wij ook geweest muts 1 en muts 2 dachten dat ze gewoon wel rond de middag ons visa konden regelen voor Myanmar maar helaas. We moesten het in de ochtend doen en hebben dus een taxi ritje voor niks gehad. Maar wat dan wel weer erg leuk was is dat de volgende dag er iemand op de Ambassade stond die ik al in Vietnam had ontmoet. Leuke Fabio! Een Italianse gast waar ik onwijs veel lol mee heb gehad! Hij was samen met een nederlandse meid ( Marte ) ook voor haar een visum voor Myanmar aan het regelen. S'avonds kwamen we ze weer tegen en vroeg Marte of ze samen met ons Myanmar bezoeken. Dit vonden wij erg gezellig. Het was helaas Fabio zijn laatste nacht. Van hem hebben we afscheid genomen. Fabio zei: Shit Jip i'm gonne mis you!

Met ze drieën vlogen we van Bangkok naar Yangon. We vonden een Guest house waar we met drie meiden op een kamer sliepen, want we bespaarde dan geld alleen de kamer was niet echt heel groot sterker nog helemaal niet. De hele kamer was bedekt met bed. Nou waren wij alle drie niet de netste meiden. Dus je kan je wel voorstellen hoe die kamer er bij lag haha. De eerste dag zijn we Yangon gaan ontdekken. We hebben Pegoda's bezocht en zijn naar het meer gereden waar Aung San Suu Kyi woonde. In de avond keken we voetbal op de tv in ons guest house. Dit was een gekke gewaarwording, want in de gezamenlijke ruimte sliep de staff. Dus als we wilde juichen moest dat heel zachtjes. De dag daarna zijn we naar een van de grootste Pagoda gegaan. Dit was prachtig. Het regende erg veel die dag en om de pagode schoon/ droog te houden gingen er allemaal mensen op een rij staan met een bezem en zo'n bamboe punt hoed op hun hoofd waarna ze met ze'n alle tegelijk het water weg gingen bezemen. Dit was een hilarische gezicht.
In de ochtend daarna zijn we die ochtend naar het westen gegaan om het strand te bezoeken. We zijn hier twee nachten gebleven wat heerlijk was er was niemand alleen wij drieën. Het is een dag zonnig geweest in de avond koelde het af en ging het regenen. Zo zaten we heerlijk te niksen en te lezen. We hadden onze eigen bungalow.

We moesten weer terug naar Yangon om door te reizen. Gelukkig moesten we terug, want jawel deze muts had haar telefoon ( die ze nieuw had gekocht in Thailand ) laten liggen in het guest house. Nooit meer leg ik mijn telefoon op het laatste moment aan de oplader als ik weg moet. We hebben nog een nachtje in het zelfde guest house als de eerste keer overnacht en hebben daar twee mannen ontmoet. Pieter en Thomas. Pieter was een nederlander en Thomas was een Duitser. Thomas was al drie jaar aan het reizen waarbij hij 47 landen had gezien. Super mooie verhalen hadden ze. Later in onze reis door Myanmar zijn we ze vaker tegen gekomen. Die avond in Yangon hadden ze ons verteld dat we bij een bar heel leuk voetbal konden kijken. Dus hebben we dat samen met hun gedaan.
Van Yangon naar Bagan. Hier waren eindeloos veel tempels. Dit was nog mooier dan Angkor Wat. Geweldig was het hier. We mochten tempels opklimmen waardoor we heel ver konden kijken en overal waar je keek zag je tempels super mooi! Ik denk dat je over twee jaar of meer maar niet lang meer die tempels niet meer op mag. Dus als je daar heen wil ga snel!

Wij drie mutsen hadden bedacht dat wij wilde paardrijden de volgende dag in Bagan. Er waren veel paarden voor een koetsje maar wij wij wilde er zelf op rijden, want wij konden dat......
via de plek waar wij overnachten vroegen we of dit ergens kon. Hij belde een manege en we konden het hier wel doen maar het was niet heel gewoon. Dus wij lieten ons door een tuk tuk daar heen brengen. We hebben een uur moeten uitleggen aan de mensen op de manege wat we nou precies wilde, omdat ze geen woord engels konden. We moesten met handen en voeten uitleggen wat we wilde. Uiteindelijk is er iemand gebeld die wel engels kon waaraan we konden uitleggen wat we wilde. Het was gelukt een paar jongens gingen vier paarden opzadelen. Eerst liepen we rondjes in de bak. Het paard van Marte en mij waren niet de allerliefste rustige paarden die je kon hebben. Onze gids gebaarde dat we uit de bak gingen om de weg op te gaan. Het paard van Marte kwam te dicht achter het paard van de gids. Waardoor het paard van de gids begon te trappen tegen het paard van Marte. Oeps toen sloeg het paard van Marte op hol. De mensen op de manege begonnen gillend van alles te zeggen en heel snel de manege hekken dicht te doen, zodat het paard van Marte in ieder geval niet de weg op schoot. Mijn paard raakte ook erg opgefokt dus moest mijn paard goed onder controle houden. Ik lag alleen op mijn eigen paard af en toe in een scheur het beeld van Marte stuiterend op dat paard met de mensen gillend in dingen die we niet konden verstaan was zo hilarische dat ik me af en toe niet in kon houden.
We zijn snel de paarden afgegaan. Toen kwam het uitleggen in gebaren dat we niet verder wilde en terug naar het guest house wilde met handen en voeten hebben we snel kunnen duidelijk maken dat we niet meer wilde nou ja in ieder geval sneller dan dat we duidelijk konden maken dat we zelf op de paarden wilde rijden.
Weer een hilarisch avontuur mee gemaakt.

Na Bagan zijn we naar Inya lake gegaan een prachtige omgeving.
Zo hebben we gezien hoe de mensen daar op het water leven en hoe ze op het water allemaal eten verbouwen.
skaten konden ze daar ook erg goed. Ze hadden een skate baan waar wij ook nog even onze kunsten hebben laten zien.

Na Inya lake naar Mandalay om van daaruit terug te vliegen naar Bangkok again. De laatste dagen hebben we daar vertoeft om cadeaus te kopen en nog even een wat bruiner kleurtje te krijgen bij het zwembad.
De laatste avond was een mooie afsluiten met de voetbal wedstrijd.

Terug op schiphol had ik mij voorgenomen niet te huilen, want het is toch heel erg leuk om iedereen weer te zien! Maar helaas droog hield ik het niet aangezien mijn moeder hard huilend op mij af kwam gelopen ( en zelf was ik natuurlijk ook toch wel heeeel erg blij). Ze hadden een spandoek voor mij gemaakt. En er stonden vrienden voor me te wachten waarvan ik niet had verwacht dat die nog zouden komen waarbij Lotte een uur op mij had staan wachten! super leuk dus. Ook mijn nicht met mijn achternichtje waren er om mij te ontvangen! en oma en opa natuurlijk. En als kers op de tart kreeg ik een bolletje met hagelslag van Linda Heerlijk!

Na ik iedereen begroet had zei ik: Zo ik kan weer terug heb iedereen weer gezien.
Ik weet het nu zeker reizen is verslavend en sparen voor een volgende ga ik zeker.
Ik ben nu een maand thuis en heb me de eerste twee weken echt belabberd gevoeld! Gelukkig had ik al vrij snel werk gevonden. En En En..... mijn Aussie vrienden die ik heb ontmoet tijdens mijn reis zijn ook naar mij nog in Haarlem gekomen. Waarbij ze een nacht zouden slapen bij mij maar er vier zijn gebleven. Ze hebben mij erg opgevrolijkt!
Dus ik kan er weer tegen aan.

Dag lieve allemaal

waarschijnlijk tot mijn volgende avontuur!

• 07 Augustus 2014 - 10:36

Hedwig :

Wat ontzettend leuk dat je ons nog blik geeft in je laatste tijd van je grote reis. Nu wachten we nog de PP af om te zien of het allemaal echt waar is wat je verteld hebt. Haha!

Tot gauw, lief nichtje.

• 08 Augustus 2014 - 15:45

Mireille Geus:

Mooi Janneke. Heel mooie reis, mooie meid, mooie landen, mooie toekomst. Wat voor werk heb je gevonden?